1 ژوئیه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nutrients منتشر شده است، سطح پایین تر منیزیم خون با خطر بالاتر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط است.

منیزیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود و کلید سلامتی و تندرستی است، اما بسیاری از مردم به اندازه کافی این ماده را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. منیزیم در صدها عملکرد در بدن از جمله در متابولیسم انرژی و ایجاد پروتئین ها نقشی اساسی دارد - دو عملکردی که به ویژه در صورت داشتن یک اختلال متابولیک یا اختلال در غدد درون ریز مانند چاقی یا دیابت نوع 2 ، اهمیت ویژه ای دارند. شواهد موجود نشان می دهد که دریافت منیزیم کافی ممکن است به کنترل قندخون کمک کند، و همچنین به طور بالقوه خطر بیماری های قلبی عروقی و مشکلات عضلانی را کاهش دهد. یک رژیم غذایی غنی از منیزیم حتی ممکن است به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 در وهله اول کمک کند. اما از آنجایی که بسیاری از مردم منیزیم کافی را به تنهایی از طریق غذا دریافت نمی کنند، مصرف مکمل منیزیم ممکن است به شما کمک کند تا مقدار کافی از این ماده معدنی را دریافت کنید (البته قبل از مصرف هر مکمل جدیدی با پزشک خود مشورت کنید).

در مطالعه ی اخیر، محققان رابطه بین سطح منیزیم خون و موارد جدید مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 را در 5044 بزرگسال 18 ساله و بالاتر در افراد شرکت کننده در یک مطالعه تحقیقاتی به نام بررسی سلامت و تغذیه ی چین، بررسی کردند. یک نمونه ی خون در حالت ناشتا برای بررسی منیزیم، قند خون ناشتا، انسولین ناشتا وA1C (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) در فواصل منظم در طول مطالعه از شرکت کنندگان گرفته و بررسی شد. در ابتدای مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 نداشتند.

سطح منیزیم با خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 ارتباط دارد

در طی یک دوره ی متوسط ​​پیگیری 5.8 ساله، 1331 شرکت کننده به مقاومت به انسولین و 429 نفر به دیابت نوع 2 ، مبتلا شدند. هنگامی که شرکت کنندگان بر اساس غلظت منیزیم خون خود به پنج گروه با اندازه مساوی(quintiles) تقسیم شدند. محققان پس از تنظیم نتایج برای سایر عوامل موثر بر خطر مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2، دریافتند که گروه میانی که غلظت منیزیم خون آنها بین 0.89 تا 0.93 میلی مول در لیتر بود، 29٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به مقاومت انسولین نسبت به گروهی بودند که کمترین میزان منیزیم را در خون خود داشتند. زمانی که محققان به‌جای مقایسه ی گروه‌های شرکت‌کننده با هم، به سطوح منیزیم گروه ها نگاه ‌کردند، نتایج مشابهی در مورد خطر پایین تر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 در سطوح متوسط ​​منیزیم، یافتند به این معنی که در غلظت بالاتر یا پایین تر از این غلظت متوسط، خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 بالاتر بود.

توجه به این نکته مهم است که غلظت منیزیوم در شرکت‌کنندگان در این مطالعه، تقریباً به طور کامل در محدوده "طبیعی" قرار داشت که نشان می دهد حتی در این محدوده، سطوح مختلف منیزیم ممکن است بر خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد. اما محققان خاطرنشان کردند که علت وجود یک رابطه ی U شکل بین سطوح منیزیم و ایجاد مقاومت به انسولین مشخص نیست، آنها نمی دانند که چرا شرکت‌کنندگانی با غلظت متوسط منیزیم، در معرض کمترین خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 قرار داشتند. آنها نوشتند که تحقیقات بیشتری نیاز است تا علت این ارتباطU  شکل مشخص شود، همچنین آنها می خواهند بدانند که آیا سطح بهینه ای برای غلظت منیزیم برای کاهش خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 وجود دارد یا خیر.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/01/lower-magnesium-levels-linked-to-insulin-resistance-type-2-diabetes/